Voorbeelden van vragen en antwoorden voor leerlingen


Wil je berichten met andere kinderen UITWISSELEN, ga dan naar het prikbord voor leerlingen. Daar kun je vragen en berichten achterlaten en reageren op die van anderen.

 

Ik ben verliefd op 2 jongens. Een van 14 en een van 18. Dat is een heel groot probleem voor mij. Eind vorig jaar ben ik al eens verliefd geweest op die van 14 en toen hebben we wel gezoend, maar het probleem is dat ik nu niet meer zo goed als toen met hem kon opschieten en dat ik 2 jaar ouder ben. Ik heb al wel tegen hem gezegd dat ik een keer serieus met hem wil praten, maar waarover heb ik nog niet gezegd. Moet ik tegen hem zeggen dat ik weer verliefd op hem ben. En wat moet ik doen als hij nou ook iets wil met mij. Het leeftijdsverschil is nu een probleem, maar over 5 jaar al niet meer. En mijn andere probleem van die van 18. Soms verlang ik gewoon naar hem. Ik vond hem al leuk, maar ik heb tegen iedereen gezegd dat ik niet meer verliefd ben. Dat is dus nog wel zo. Hij kent mij niet, maar hij wil volgens mij niks met mij. Maar ik geef niet op, hoe moet ik het aanpakken. Als ik met hem alleen ben doet hij heel aardig.
Kan mijn bericht ook op het prikbord worden geplaatst a.u.b.

 

Vraag: Vraag 1: Vraagje

Hallo,

Een jongen uit mijn klas wordt vaak gepest. Hij heeft rood haar en heeft niet veel vrienden. Hoe kan ik hem helpen? Bijvoorbeeld hoe hij vrienden kan maken of hoe hij zichzelf zelfverzekerder kan opstellen.

Bij voorbaat dank.
Een anonieme jongen van 15

Antwoord: Antwoord 1: Vraagje:

Beste Anonymus,

Als kinderen gepest worden zijn er vaak meer partijen aan het werk:

De Pesters.
De toekijkende maar zwijgende meerderheid.
De gepeste zelf.
Ook de ouders van al deze leerlingen spelen wellicht hun rol.
En natuurlijk doet de leerkracht ook mee (door het te verbieden of het niet te zien bijvoorbeeld).

De aanbevelingen aan scholen die iets tegen pesten willen doen, gaan voor een groot deel over de zwijgende middengroep. Als al die toekijkers hun mond open deden zou er niet meer zoveel gepest worden: De pesters zouden niet meer durven. Dat (zorgen dat alle toekijkende leerlingen de pesters onmiddelijk vertellen dat ze stom bezig zijn en moeten stoppen) is een actie die je als individuele leerling meestal moeilijk kunt uitvoeren.

Wat jij wel kunt doen is je mentor, een gespecialiseerde leerlingbegeleider (counselor) of een andere leraar die je vertrouwt vragen of die je kan helpen bij het activeren van de zwijgende middengroep. Daar zijn goede methodes voor. Dit is dus mijn eerste en belangrijkste advies aan jou: Zoek hulp binnen de school. Sommige scholen hebben een vertrouwenspersoon of groep. Ook daar kun je terecht voor hulp.

Er zijn roodharigen die worden wel gepest en er zijn roodharigen die worden nooit gepest. Misschien moet deze jongen zelf ook veranderen: Zelfverzekerder worden en anders op zijn medeleerlingen leren reageren. Een manier om hem daarbij te helpen is hem een keer te vertellen dat je wilt helpen. Zorg dat je eerst vraagt of hij wel geholpen wil worden. Dat is niet altijd zo. Als hij wel geholpen wil worden dan kun je hem bv eens vertellen wat jij denkt dat hij anders zou kunnen doen. Begin met iets wat je die dag gezien hebt en waarvan jij denkt: "Dat zou ik nooit zo gedaan hebben". Zeg niet dat hij het fout deed! Vertel wel wat slimmer, handiger geweest zou zijn om niet gepest te worden of wel geaccepteerd te worden! En door met hem te praten heeft hij alvast n kennis, die vriend zou kunnen worden. Vaak is praten over het pesten een hele opluchting en daarom al fijn voor jongens zoals hij.

"Makkelijk vrienden maken" en "je zelfverzekerder opstellen" zijn dingen die men ook wel 'Sociale Vaardigheden' noemt. De meeste mensen leren die vaardigheden vooral in hun jonge jaren. Het lijkt me dat de jongen waar jij het over hebt nog een tekort aan sociale vaardigheden heeft. Die kan hij voor een deel leren van jou of van individuele gesprekken met een professionele begeleider (van school of daarbuiten). Die professionals kunnen eventueel ook verder verwijzen. Vaak is het nuttig als deze kinderen in een trainingsgroep voor sociale vaardigheden terecht komen. Zulke groepen sociale vaardigheid vind je vaak bij AJO's (Adviesbureau voor Jongeren en Ouders) en Riagg's.

Je kunt je daar als jongere ook zelf aanmelden en op zijn minst voor n (eerste) gesprek een afspraak maken. Dat kost niks. Vaak is er op school bij de gespecialiseerde begeleider een "sociale kaart" waar alle instellingen voor jeugdzorg bij jou in de buurt op/in staan. Anders staan de telefoonnummers van deze instellingen in het telefoonboek.

Ik hoop dat ik je een stapje op weg geholpen heb. Als je meer of andere vragen hebt of nog niet tevreden bent met dit antwoord wil ik je met genoegen verder helpen. Ik vind het in elk geval prettig om nog een keer te horen hoe het is gegaan. Juist ook als het geholpen heeft. Tot schrijvens

Dirk van der Wulp

 


Vraag: Vraag 2: Verliefd ...

Ik zit in 2 Havo en mijn probleem is dat ik verliefd ben op een jongen van 17 uit 5 Havo. Mijn vriendinnen zeggen dat ik er gewoon op af moet lopen, anders wordt het toch niets. Maar dat durf ik niet. Maar hoe moet ik het dan zeggen, moet ik dit eigenlijk wel doen, misschien gaan ze me wel uitlachen of zo .....

Antwoord: Antwoord 2: Verliefd ...

Inderdaad, misschien gaan ze je wel uitlachen, maar ..... misschien ook niet.

De vragen die ik jou hierover zou willen stellen zijn:

Hoe groot is de kans dat ze je gaan uitlachen eigenlijk?
Wat gebeurt er met jou als ze je uitlachen?
Wat gebeurt er met jou als je niets tegen hem zegt?
Wat is het prettigste / ergste?
Wat gebeurt er als je niets doet?

Bedenk eens tien andere manieren om te laten merken dat je hem ziet zitten. Voorlopig is elke oplossing nog GOED. Bedenk pas een poosje later of je die oplossing aandurft en of het wel en bruikbare oplossing is. (Bv: elke dag vijf keer tegen hem aanbotsen, op een schoolfeest naast hem gaan zitten, een brief schrijven, het een ander laten vertellen enz. enz.) Schrijf de voor- en nadelen van elke manier op een rij.

En: praat er ook eens over met vriend(inn)en, oudere zussen, broers, familieleden ...

Laat nog eens van je horen.

Dirk van der Wulp


Vraag: Vraag 3: (Geen) Zin in huiswerk?

Ik ben een jongen van 17 jaar en ik zit in 4 Mavo. Ik heb de laatste tijd nogal veel moeite om aan mijn huiswerk te komen. Soms heb ik er al helemaal geen zin in en denk ik: "Bekijk het allemaal maar". Maar ook als ik echt wil beginnen dan lukt het gewoon niet, ik kan ook niets onthouden. Wat kan ik er nou aan doen om te zorgen dat ik nergens door wordt afgeleid en dat ik dus gewoon m'n huiswerk kan gaan doen?

Antwoord 3: (Geen) Zin in huiswerk?

Als je nu tegenover me zat zou ik je o.a. de volgende vragen stellen:
Stel je even voor dat je aan je bureau zit en het lukt weer niet:

Wat houd je tegen?
Omschrijf het eens!
Hoe ziet het eruit?
Hoe klinkt het (in je hoofd)?
Hoe voelt 't?
Geef dat wat je tegenhoudt eens een naam!
Zet eens alle redenen op een rij waarom je "... echt wel wilt beginnen ...".
Is dat ook echt wat je wilt?
Hoe belangrijk zijn de andere dingen die je afleiden?

Afhankelijk van je antwoorden zou ik dan verder vragen. En ondertussen krijg jij dan steeds beter op een rij wat er aan de hand is. En als je beter in de gaten hebt wat je tegenhoudt, kun je ook beter bepalen wat je er aan kunt doen. Het zou kunnen zijn dat je je kamer en vooral je werkplek vol hebt staan met allerlei leuke speeltjes of papieren of .... Dan is het eenvoudig te bedenken dat je voor je aan het werk gaat eerst je tafel helemaal leeg en opgeruimd moet maken.

Het kan ook zijn dat je de laatste tijd op school een aantal keren slechte cijfers hebt gehaald en dat je daar voortdurend aan moet denken. Dan ben je misschien zo bang of geirriteerd geworden door het schoolwerk dat je geest geblokkeerd raakt en je het liefst hard weg zou lopen. Als het zoiets is dan zou ik een korte denktraining met je starten en je helpen je weer vol zelfvertrouwen te voelen als je aan je huiswerk gaat.

Het zou kunnen dat je telkens ruzie hebt (met je zus of je vriend of vriendin of - ook erg afleidend - met je ouders of nog iemand anders) en dan zou ik je helpen uitzoeken waardoor dat komt en wat daaraan te doen is. Daarna gaat huiswerk maken dan weer vanzelf (als je dat "... echt wilt ..." tenminste).

Het zou ook kunnen dat er nog iets anders aan de hand is (teveel gedronken, te laat naar bed, niet weten waar die mavo nou eigenlijk goed voor is, een ziek familielid, enz. enz.). Je snapt wel dat het nogal moeilijk is om heel in het algemeen een advies te geven dat precies bij jou past. Wat ik je wel kan aanbieden is een paar bladzijden met daarop allerlei studie en leer-tips. Die kun je zo ophalen als je wilt.(Concentratie & Motivatie Tips) Allicht zit er iets tussen wat je kunt gebruiken. Kies n of enkele tips uit en DOE die.

Wat misschien wel het belangrijkst is:
Praat erover met allerlei mensen, vraag je mentor of een docent waar jij goed mee kunt praten om samen met jou de bovenstaande vragen te beantwoorden. En zoek met hen uit: Wat is er z belangrijk aan je diploma, dat je iets anders er tijdelijk graag voor laat!

Groeten

Dirk


Vraag: Vraag 4: Verliefd op een leraar!

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik ben een halfjaar geleden verliefd geworden op een leraar van onze school. Eerst vond ik het nog wel leuk maar nu wordt het toch wel een groot probleem voor me. Eigenlijk wil ik wel dat hij het weet, want ik zit er best wel mee, maar ik weet absoluut niet hoe ik dit aan moet pakken. Of moet ik soms helemaal niets zeggen en hopen dat het maar weer over gaat?

Antwoord 4: Verliefd op een leraar!

Ik heb me laten vertellen dat dit een veel voorkomende situatie is. Je bent lang de enige niet.

Maar hoe dit op te lossen? Is er wel een oplossing? Waar hoop je op? Of wil je alleen maar dat hij het "gewoon" weet?

Het is in Nederland een algemeen aanvaarde norm dat docenten geen liefdesrelatie opbouwen met een leerling van hun eigen school. Het gevaar is veel te groot dat dat leidt tot een onaanvaarbare verstrengeling van 'houden van' met de 'macht' die "vanzelf" bij de leraar hoort (beoordeling, cijfers geven, gezag, opkijken tegen ... en dergelijke). Er zijn vele voorbeelden bekend van misbruik van die macht. Daarom: Bij een heuse relatie tussen een docent(e) en zijn / haar leerling krijgt of neemt de leraar ontslag.

Betekent dit alles nu dat het verkeerd zou zijn om hem te vertellen dat je verliefd op hem bent? Welnee, misschien is dat toch precies wat je moet doen. Het kan enorm opluchten en je weet tenminste waar je aan toe bent. Reken alleen niet op een heuse relatie.

Je zou ook kunnen besluiten om het aan iemand anders te vertellen. En ding staat voor mij als een paal boven water: Het is goed om er met anderen over te praten.

Veel succes

Dirk


Brievenbus Heb jj ook een vraag aan de counselor, stuur dan die vraag nu direkt naar Dirk van der Wulp of kijk eerst in de counselorskamer voor meer info.

Dirk van der Wulp Counseling