Hoe weet je of je een eetstoornis hebt?

Om te beginnen kun je bij jezelf nagaan, of je in je gedachten en handelen voortdurend bezig bent met eten of niet eten. Tel je steeds maar calorieŽn? Maak je voor jezelf (ťn voor anderen) onderscheid tussen 'slecht' (calorierijk) en 'goed' voedsel? Weeg je jezelf een aantal malen per dag? Vormen de gezamenlijke maaltijden een probleem voor je? Slik je laxeermiddelen? Ben je erg ontevreden over je lichaam en over jezelf als mens? Vergelijk je jezelf steeds met (in jouw ogen) slankere, 'betere' mensen? Kortom overheerst het lijnen je leven in denken en daden? Dan is het goed mogelijk dat je niet meer bezig bent met een paar pondjes te verliezen maar met het krijgen van een eetstoornis. Misschien lijd je er zelfs al aan. Om de 'officiŽle' diagnose 'eetstoornis' te stellen, heb je een deskundige nodig. Meestal voel je zelf heel goed aan dat het fout zit met je eetpatroon! Het probleem is echter dat je het voor jezelf nog niet toegeeft en denkt je dat je de zaak goed onder controle hebt. Je kunt natuurlijk meteen hulp zoeken, als je dat aandurft, is dat het beste. Zorg er wel voor dat je hulpverlener deskundig is op het gebied van eetstoornissen, veel psychologen en psychiaters zijn dat (nog) niet. Als je een eerste indruk wilt krijgen van de ernst van je problemen, doe dan een zelfonderzoek via een controlelijst. Hoe dat gaat, lees je bij het onderdeel: Wat kun je er zelf aan doen?

Volgende pagina : Wat kun je er zelf aan doen?