Lezen in 3/4 VWO, 4 HAVO

Samen met alle leraren die het er niet bij willen laten zitten wil ik een poging doen het lezen aantrekkelijker te maken voor leerlingen in deze klassen.

Door gebruik te maken van actuele jeugdliteratuur moet het lezen aantrekkelijker worden, daarnaast is het te overwegen om te werken

  • in groepen
  • met uitdagende verwerkingsvormen (discussie, report writing, Ö)
  • gebruik te maken van internet (bij keuze van boeken, bestellen e.d.)

Omdat wij als leraren weinig tijd hebben om alle boeken te lezen zouden we op de community site een verzameling aan kunnen leggen van aanbevolen titels, met toelichting, en eventueel toetsing en antwoorden.

Om een voorzetje te geven doe ik van een paar boeken verslag.

Eerst de categorieŽn:

Moeilijkheidsgraad: 1-5 binnen deze groep leerlingen, met 5 als moeilijkst.
Aantrekkelijk voor  jongens, meisjes: 1-5, met 5 als meest aantrekkelijk 
Aantal bladzijden, en grote of kleine letter 

Schrijver Titel met link naar bespreking Moeilijkheidsgraad Jongens Meisjes Aantal blz , lettergr.
M Haddon The curious incident of the dog at nighttime 3 5 5 240
Zusak Fighting Ruben Wolfe 2 5 2 224
Alvarez Before we were free 4 3 4 192
Anderson Feed 4 4 3 200+
Brooks True Confessions Of A Heartless Girl 3 3 5 224
Mackler The Earth, My Butt, and other Big, Round Things 3 4 5 244
Mackler Love and Other Four-letter Words 3 3 5 256
Chbosky The Perks of being a Wallflower 3 3 3 213
Cochran Roughnecks 4 4 2 248
           

Cor Struik