Nieuw: 20 november 2007
Persoonlijke verklaring van de schipper Pieter Dijkdrent van de swift (IJm54), over de aanvaring in dichte mist, met de Liberiaanse tanker de Phoenix. Tevens het originele krantenbericht
Wrakken in de Noordzee




    Wrakken in het Caribisch gebied
  • Tugboat
    Wrakken in de Middellandse zee
  • Boreas

Als het begrip “wrakduiken” valt zal er door de meeste mensen meteen gedacht worden aan gezonken galjoenen met goud- of zilverschatten aan boord. Nou zal dat, in het verleden, ongetwijfeld de belangrijkste drijfveer zijn geweest voor mensen om zich onderwater te kunnen begeven. Maar er zijn in de loop der jaren andere redenen bijgekomen om naar wrakken te duiken, hoewel hebzucht nog steeds een grote rol speelt.

Na de schatjagers kwamen de wetenschappers die hun werkterrein behoorlijk uitgebreid zagen. Pas veel later werd wrakduiken populair bij sportduikers. Nu worden wrakken die door hun ligging goed te bereiken zijn regelmatig door sportduikers bezocht.

Sportduikers hebben ook uiteenlopende redenen om een wrak te bezoeken. Trofeejagende duikers proberen nog steeds zoveel mogelijk min of meer kostbare onderdelen van oude schepen af te slopen om er hun clubhuis mee te versieren. Als hoofdprijzen scoren de scheepsbel, motorplaat of schroef erg hoog. Vooral wrakken in de Noordzee schijnen zich hier goed voor te lenen.

Van meer recente wrakken is het verhaal van de ondergang soms goed bekend en weet men dat niet alle doden zijn geborgen. In zo'n geval spreekt men soms van een zeemansgraf. Duiken op dit soort schepen is verboden of in ieder geval moet er enige terughoudendheid in acht worden genomen, zoals in het geval van de Salim Express in Egypte. Bij het populaire wrak de Tristlegorm in de Rode zee is het absoluut verboden om ook maar iets mee te nemen van het wrak. Deze wrakken zijn op zich al indrukwekkend genoeg of vanwege hun historische waarde al een bezoekje waard.

Maar er zijn ook wrakken die speciaal ten behoeve van de duiksport worden afgezonken zoals de Helma Hooker in Bonaire. Zo’n wrak vormt dan een soort kunstmatig rif dat binnen enkele jaren volledig zal zijn begroeid met allerlei levensvormen, zodat biologisch geďnteresseerde duikers daar hun hart weer aan kunnen ophalen.

Extra informatie
Het complete verhaal van machinist Joop Broekstra over de ondergang van de Leliegracht. En de conclusie van het rapport opgesteld door de raad voor de scheepvaart.

Wrakken links


Reacties en aanvullingen op deze pagina E-mail Ron Offermans
Laatste update 25 oktober juli 2007