Type : Vrachtschip
Tonnage : 3700 ton
Bouwjaar : 1954
Datum ondergang : september 1981
Diepte : 18 & 25 m.

Als je met veel voldoening boven komt na een prachtige wrakduik is er vaak een latent schuldgevoel. Je realiseert je toch dat er meestal een tragedie aan ten grondslag ligt. Bij de Grisoula gaat dat maar gedeeltelijk op. Vast staat dat er tijdens zijn ondergang geen levens verloren zijn gegaan. Waarom het schip op het rif bij Sha' ab Abu Nuhas is gelopen blijft voor als nog een mysterie.


Aan het weer ten tijde het ongeluk heeft het in ieder geval niet gelegen. De Griekse kapitein zal waarschijnlijk een navigatiefout hebben gemaakt. En dat op deze scheepvaartroute langs een van de gevaarlijkste riffen in de Rode Zee een fatale fout. De Chrisoula ligt dan ook niet alleen. Het scheepswrak heeft er gezelschap van nog minstens 3 andere schepen welke vlak bij elkaar liggen aan de rand van het rif. Vanwege de enorme impact van het op volle vaart varende schip tijdens de aanvaring brak het schip doormidden. De eerste tijd heeft de boeg nog een tijdje bovenwater op het rif gestaan. Terwijl de rest van het schip op zijn stuurboordzijde op de bodem lag. Later is ook het voorschip door de voortdurende werking van de ruwe zee onderwater verdwenen.


De ruimen zijn goed toegankelijk maar van de lading is niet veel meer te bespeuren.


Vlak bij de machinekamer bevindt zich de werkplaats waar nog diverse apparaten staan opgesteld.

Meer informatie over de Chrisoula-K bij: Tour Egypt


Reacties en aanvullingen op deze pagina E-mail Ron Offermans
Laatste update 21 maart 2007