Rapport van de raad voor de scheepvaart.

Ron Offermans

Via Dhr. Broekman heb ik ook de gelegenheid gehad om het zeer uitvoerige rapport van de raad voor de scheepvaart door te lezen. In dit rapport zijn alle processen verbaal van alle overlevenden, van de Leliegracht, opgenomen en een verslag van een marine duiker die het wrak, kort na de ramp aan een inspectie heeft onderworpen.


In het kort komt het er op neer dat de raad tot de conclusie is gekomen dat de oorzaak moet worden gezocht in een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden inzake weersomstandigheden en lading van het schip. Doordat het schip niet volledig kon worden beladen, heeft de lading ruimte gehad om te verschuiven. De golven waren weliswaar niet heel erg hoog, maar hadden een golflengte die overeen kwam met de lengte van het schip. Dit kan zorgen voor een uitzonderlijke onbalans. Als toen gelijktijdig de lading is gaan schuiven heeft het schip zich niet meer kunnen herstellen.
Hoe het mogelijk was dat het schip zo snel zonk is onduidelijk. Alleen de stuurman heeft verklaard vlak voor het kapseizen een zware schok door het schip hebben voelen gaan. Inspectie van het schip onderwater door duikers van de Koninklijke Marine heeft geen duidelijkheid opgeleverd omtrent enige schade aan de romp.



Reacties en aanvullingen op deze pagina E-mail Ron Offermans
Laatste update 29 oktober 2004