Type : Coaster
Tonnage : 1113 ton
Bouwjaar : 1967
Gezonken : 28 sept. 1973
Diepte : 28 m. (LW)

De Leliegracht was een onder Nederlands vlag varende kustvaarder. Op 28 september verging het schip slechts 17 mijl uit de kust van IJmuiden. Van de 10 opvarenden verloren tijdens deze ramp vier personen het leven. De lading bestond uit een partij sodium carbonaat, daar is op dit moment niet veel meer van over gebleven. Het schip is destijds rechtstandig naar de bodem gezonken, maar in de loop der tijd heeft de sterke stroming zijn sporen nagelaten.


Een van de overlevenden, machinist Joop Broekstra, heeft speciaal voor deze site zijn ervaringen opgeschreven.
Het is een zeer indrukwekkend verslag geworden, over wat er zich voor en tijdens de ramp heeft afgespeeld. Via Joop ben ik ook in het bezit gekomen van de processen verbaal van de scheepvaart inspectie. De conclusie die zij hebben getrokken, heb ik in een paar woorden proberen samen te vatten. Zodat er enige duidelijkheid wordt geschapen over de toedracht.

Het achterschip is nog redelijk intakt. Wel is het voor een groot gedeelte bedekt met visnetten. Je kan het achterschip binnen gaan. Vanaf de bovenkant zie je de verschillende dekken liggen. Van het middenschip waar de ruimen hebben gezeten is niet veel meer over. Her en der verspreid liggen platen en andere brokstukken. Daar boven wemelt het van de steenbolken. Verstopt onder deze scheepsdelen zitten flink uit de kluiten gewassen kabeljauwen. Overal scharrelen noordzeekrabben rond. Voor hen is hier meer dan voldoende voedsel te vinden. Maar al te vaak raken de vissen verstrikt in de door de vissersschepen verloren geraakte netten. Het is voor de krab dan een klein kunstje om de vis te verorberen.


Alleen loopt de krab dan ook kans om in de netten verstrikt te raken. En dan wordt hij prooi voor zijn ijverige soortgenoten.
Vanaf het middenschip torent de boeg hoog boven de rest uit. Het heeft onderwater slagzij gemaakt naar stuurboord. Opvallend is dat dit gedeelte niet totaal is overwoekerd met anemonen, maar dat nog grote delen van de roestige scheepshuid zijn te zien.


Reacties en aanvullingen op deze pagina E-mail Ron Offermans
Laatste update 21 augustus 2004