Thema  
Pakketkeuze N&G
Thema

Beschrijving van het thema
Over intelligentie en cognitie ('bewuste en onbewuste mentale processen') zijn eeuwenlang theorieën gevormd. Sommige zijn concreet, andere abstract. Sommige sluiten naadloos op elkaar aan, andere zijn tegenstrijdig. Maar geen één is volledig. In tegenstelling tot de natuurkunde: ook daar zijn veel theorieën, maar de samenhang is duidelijk. Met slechts drie simpele formules kon Newton zelfs alle basisprincipes van de mechanica uitleggen.

'Was het ook maar zo in de cognitiewetenschap', moet Professor John Anderson (Carnegie Mellon University) hebben gedacht toen hij rond 1980 een grote theorie over cognitie ging bedenken. Hij deed dit niet op papier of met dure experimenten, zoals gebruikelijk was, maar met een destijds nog vrij onbekend apparaat waarvan velen beweerden dat het nooit intelligent kon zijn: de computer.

Anderson ontwikkelde de cognitieve architectuur ACT-R ('Adaptive Control of Thought-Rational'): een computermodel waarin verschillende ideeën over de werking van de hersenen worden samengebracht. Met dat model kun je allerlei eigenschappen van de hersenen testen, bijvoorbeeld hoe je woordjes leert en welke hersenonderdelen aan het werk zijn als je naar een plaatje kijkt. Dat is vergelijkbaar met werktuigbouwkundigen die ook eerst een klein piepschuimen bootje bouwen om eigenschappen van een echte boot te testen. Behalve als testmodel kun je bepaalde ideeën uit de ACT-R-theorie ook gebruiken voor het maken van nieuwe computerprogramma’s, zoals een digitale wiskundedocent (zogenaamde 'tutors')

Het is een hele kluif om zo’n groot wetenschapsgebied in één theorie te beschrijven. Anderson heeft niet voor niets in 2006 als eerste ter wereld de prestigieuze Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Cognitiewetenschap gewonnen. Maar, de theorie is nog lang niet af. Denk mee en misschien word jij de Newton van de cognitiewetenschap!

Interessante vragen
  • Is er één (simpele) theorie die alle aspecten van cognitie kan beschrijven?
  • Hoe leer en onthoud je nieuwe dingen?
  • Kan een computer ook denken en gevoelens hebben?
  • Is er zoiets als een korte- en langetermijngeheugen en hoe werkt dit?
  • Waar in mijn hersenen zit de vrije wil?
  • Hoe komt het dat mensen dingen vergeten?
  • Kunnen oogbewegingen (of andere fysische data) iets zeggen over de interesse van iemand en waar kun je dit terugvinden in het brein?


Naar Uitwerking
LT

Alleen in dit pakket

LT
Learning School Algebra door Niels Taatgen

LT
© Kennisnet | Disclaimer | Over ons | Contact